De Nacht van Oranje zijn festiviteiten die op de avond voor Koningsdag gehouden worden. In Lexmond heeft de Oranjevereniging de Nacht van Oranje rond 2010 op het Schuurmanplein voor het eerst georganiseerd. Later is de locatie veranderd naar Huis Het Bosch.

Tegenwoordig is er naast de grote Koningsnacht in Utrecht in meer dorpen een Nacht van Oranje. Wij hebben inmiddels geleerd dat we alleen een Nacht van Oranje moeten organiseren als we een echte publiekstrekker hebben die de concurrentie aan kan met alle andere initiatieven. Dat geldt zeker voor de jaren waarin de Nacht van Oranje op een vrijdag of zaterdag valt.
Desondanks, mocht je een goed idee hebben voor een knalfeest op Nacht van Oranje, dan zijn we altijd bereid om te kijken of de Oranjevereniging daarbij kan helpen. Op elke dag van de week.

2017

Het programma van Koningsdag 2017 is nog niet bekend. We weten dus ook nog niet of er een Nacht van Oranje zal zijn.