Nieuwjaarsduik 2018
Helaas hebben we moeten besluiten om de spartaans duik in de Lek van 1 januari 2018 af te lasten wegens te weinig vrijwilligers. We vinden het erg jammer dat we de traditie niet in stand kunnen houden. Wie weet zijn we volgend jaar weer terug.

Historie
De Nieuwjaarsduik Lexmond is in 2009 gestart. Tweemaal is de duik door omstandigheden niet georganiseerd. Door hoog water is de duik ook een keer afgelast, maar die tellen we gewoon mee. Op 1 januari 2017 hebben we de 8e editie van de duik gedaan.

Algemene informatie
De nieuwjaar duik van Lexmond is spartaans en reuze gezellig. Als altijd zullen we om 14.00 uur de warming up en aansluitend de duik in de Lek verzorgen.

De locatie is het Lexmondse strand aan de Lek bij de Oude Haven. De parkeergelegenheid daar is beperkt omdat we de weg naar het strand autovrij houden. We roepen iedereen uit Lexmond op om vooral lopend of met de fiets te komen.

Voor en na de duik is er alle gelegenheid om met elkaar te proosten op het nieuwe jaar. De snert van Unox vullen we aan met warme chocomel, glühwein en meer. Dit alles wordt aangeboden door de Oranjevereniging Lexmond.

We raden iedereen aan om schoeisel aan te trekken dat vuil mag worden. De klei is nog steeds wat zacht en het zou zo maar kunnen dat er voorafgaand aan de duik nog wat regen valt. Het parcours zelf is helemaal opgeruimd van vlaaien e.d,  maar daarbuiten zullen we zeker wat gemist hebben.

Informatie voor deelnemers
Voor de deelnemers zijn twee kleine, provisorische kleedruimtes beschikbaar. Mannen en vrouwen gescheiden. Er is geen douchegelegenheid, geen restaurant en geen sauna. Wel een tent waar deelnemers achteraf kunnen bijkomen en een heel groot warm vuur. Voor de duik krijg je al die lekkere warme Unox muts en na de duik kun je op vertoon van je natte haren de oorkonde voor echte duikhelden ophalen.

Veiligheid in het waterHet strandje van Lexmond loopt langzaam af en het water tussen de ribben is breed genoeg voor een veilige verkoelende duik.
Vrijwilligers van de brandweer zullen in het water een oogje in het zeil houden.

Tot ziens op Nieuwjaarsdag!