Op 4 mei organiseert de Oranjevereniging de Dodenherdenking in Lexmond.

De plechtigheid wordt gehouden bij het monument naast het tunneltje, kruispunt De Laak / Driemolensweg / Nieuwe Rijksweg en begint om 19.45 uur.

Voorafgaand aan de plechtigheid roept Het Gilde het dorp op tot aanwezigheid bij de plechtigheid door middel van hun mars vanaf de Laakse Hof naar het monument.

Het programma bestaat uit overdenkingen, gedichten door kinderen, spelen van de “last post”, de twee minuten stilte, zingen van het wilhelmus, kranslegging, het neigen van de vlag door het Gilde, vertrek van het Gilde en afsluitend het aansteken van de kaarsjes en prikken van de bloemen door de aanwezige kinderen.

We roepen iedereen in Lexmond op om deel te nemen aan deze mooie plechtigheid en zo een klein steentje bij te dragen aan het bewustzijn dat vrijheid niet vanzelfsprekend is.

Het monument van Lexmond

De basis van het monument wordt gevormd door een zwerfkei uit de provincie Drenthe. De kei verbindt het monument voor iedereen die we herdenken met Bastiaan Bos, de enige Lexmonder die in de 2e wereldoorlog door de bezetters is doodgeschoten in Nieuwlande in Drenthe.

Op de kei staat het opschrift `Hun offer verplicht tot waakzaamheid`.

De bestrating bestaat uit witte en zwarte betonstenen. Een symbolische aanduiding van goed en kwaad en van oorlog en vrede.

De zwarte cirkels van betonsteen symboliseren het kwaad dat steeds nog doorgaat.

De zeven rode banen staan voor de ontelbare slachtoffers uit de periode 1940-1945. De rode banen leiden naar zeven Leilinden die groeien in een aluminium frame. Dit staat voor het “groeien naar een betere wereld”, waarvoor snoeien en geleiding nodig is.

De relatie tussen de rode banen en de zeven Leilinden geeft, in combinatie wat er op de kei staat, onze hoop aan dat de slachtoffers niet voor niets zijn geweest en dat zij zullen leiden naar “het groeien van een betere wereld”.

Het monument waarschuwt ons om elke dag weer onze vrijheid en onze waarden te beschermen.